Skola för alla
barn? För dyrt, tyckte
stämman Riksdagsbeslutet 1842 om den allmänna
folkskolestadgan mötte inget jubel vid sockenstämman i Vårdnäs.
Påbudet att varenda unge skulle ges undervisning var för betungande för en socken
där de flesta var fattiga bönder, ansågs det. Dessutom utgjorde sjöarna och
de långa avstånden praktiska hinder för barnens skolgång…. Det var inte första
gången invändningar restes mot en obligatorisk skola. Redan 1762 kom en
förordning om att socknarna skulle anställa en särskild lärare om inte
klockaren hann med att undervisa barnen. Några år senare påminde domkapitlet
om detta i en skrivelse. I protokollet från sockenstämman 12 mars 1769
redovisas Vårdnäs sockens mångordiga svar. Propån
om en ”ny Scholas inrättande” var nog välment, men
socknen måste beklagligtvis erkänna sin ”oförmögenhet at fulgöra”
den. Största hindret var
att ingen ville ”åtaga sig någon utgift därtil”. I stället för att vara i skolan behövde barnen
vara hemma och hjälpa till med olika sysslor. ”Barnen här i Sochnen hafwa ock tillfälle at tillika lära läsa, och få kunskap |
Sven
Skullman lyckades bättre som lärare än som skräddare. Socknen bekostade en
gravsten några år efter hans död. |
|||
om Christendom,
genom Föräldrars och gamla mäns el. qvinnors underwisning wid lediga
stunder, samt utan någon kostnad”, försäkras det. Att samla 40-50 barn på ett
ställe under en enda mans uppsikt, kunde dessutom ”gifwa
dem tillfälle til kättia
eller odygder.” Och så vidare … Under senare
sockenstämmor hade husfäderna uppmanats se till att barnen lärde sig läsa. De
behövde ju som goda kristna kunna läsa psalmbok och postilla. Vid biskop
Marcus Wallenbergs visitation i Vårdnäs 1827 hade
han uppmanat socknen låta klockaren undervisa barnen. Det ledde till att barn
som önskade undervisning fick anmäla sig. I vilken utsträckning den
möjligheten utnyttjades är inte känt. Att döma av
husförhörslängderna kunde de flesta sockenborna ”läsa i bok”, konstaterar
Paul Aineström i ”Vårdnäsboken” (där
det mesta i den här texten hämtats). Bouppteckningar visar att det ofta fanns
psalmbok, bibel och postilla i hemmen. |
Klasserna
3-7 i Sjögsäters skola, läsåret 1944-45. Läraren är
Eva Wasén. Några år senare, 1949, lades skolan ner
efter att ha gjort
tjänst sedan mitten av 1870-talet. |
|||
Åter till 1842 och nya
stadgan. Samma höst beslutades i Vårdnäs,
motvilligt, att organisera en ambulerande skola. Centralt i socknen skulle
undervisning bedrivas på fattigstugans övre våning. Organisten Nordquist, ung
och känd för dygdigt uppförande, skickades till seminariet i Linköping för
att skaffa sig behörighet. Men efter en tid kom han tillbaka, utan
behörighet. Han ansåg sig inte ha råd att vistas vid seminariet i ett helt
år, vilket krävdes. I det läget
beslöt sockenstämman att ligga lågt några år. Man hade ju trots allt fått fem
år på sig att genomföra folkskolan…. 1846, när
respiten snart var slut, tog man upp frågan igen. Barnen i skolåldern var
många, omkring 400. Socknen delades upp i ett antal skolrotar, där
svårigheten var att hitta lokaler för skolverksamheten. Man annonserade också
efter en skolmästare och fick en ansökan – från Per Pettersson i Horn. Han
blev den förste anställde läraren i Vårdnäs socken
– en ambulerande lärare som ofta hade anledning att klaga över login som
erbjöds honom ute i de olika skolrotarna. Sin fasta bostad fick han i
fattigstugans övervåning, där det också var skolsal för en skolrotarna. Bristen på
skollokaler tvingade till sist fram beslut om ett första skolbygge, vid
Bergstugan utmed landsvägen norr om Brokind. Huset
kom senare att bli IOGT-lokalen Rosenberg. Man flyttade dit en stuga från
Stensvassa, som dock behövde byggas till. Hela socknen beordrades från
predikstolen att hjälpa till med dagsverken och virke - ”4 st duglige Bräder af hvarje helt hemman”, senast i morgon förmiddag! I annat
fall kommer bräder att köpas in ”till vad pris som helst, på den resterandes
bekostnad, vilket till vederbörandes underrättelse meddelas,”
hette det från Scol-Directionens sida. Kvitto
på lärarlönen från Christina Svensdotter, som undervisade i Brokinds första
småskola i torpet Djurgården. KLICKA för större bild! |
1858 kom en
förordning om att även småskolor skulle inrättas. Efter några år hade man i Vårdnäs fått till stånd en sådan i varje rote. Oftast
löste man det så att den åtog sig undervisningen också ställde rum till förfogande.
Enda kravet på småskollärare var att de kunde läsa. Därmed kunde de lära
barnen läsa. Arvodet var blygsamt men betydelsefullt för den fattiga kvinna,
eller man, som åtog sig uppgiften. Småskoleundervisning bedrevs bl a i torpet Djurgården vid Brokind,
vid Sörhult i Sandebo och
en stuga på ”Löttera” i Sätra by. 1873 togs
ett ordentligt tag i skolfrågan - kanske efter tillsägelse från
myndighetshåll. Kyrkostämman beslsutade att uppföra
fyra helt nya skolor med tillhörande lärarebostäder
– i Brokind, Sätra, Sjögsätter
och Dänskebo – för de fyra skolrotar socknen nu var
indelad i. Detta var det största byggnadsföretaget i Vårdnäs
någonsin efter kyrkobygget på 1790-talet. Greve Falkenberg ställde mark till
förfogande för Brokinds skola och såg till att markfrågan löstes även vid Sjögsätter och Dänskebo.
Bönderna i rotarna fick ställa upp med virke medan torpare, knektar och
hantverkare fick bidra med dagsverken. Under 1875
och 1876 kunde de nya skolorna tas i bruk. Vad som gällde för
skolverksamheten fastställdes i ett ”Reglemente för Vårdnäs
församlings Skoldistrikt”, tryckt 1876. Det är undertecknat av skolrådets
ordförande P Stylin (kyrkoherden) och M. Falken-berg
(Brokind) och Henrik Falkenberg (Västerby). Även om
man sedan 1862 års kommunallagar skiljt på den kyrk-liga och kommunala
verksamheten, så skulle kyrkan alltjämt svara för undervisningen. I
reglementet klargörs vilka byar och gårdar som hör till de olika rotarna.
Brokinds och Dänskebo skolor räknades som fasta
folkskolor, medan Sjögsätter och Sätra var
”flyttande folkskolor”. Det betydde att samma lärare svarade för båda dessa
skolor. I ena skolan undervisades från 15/2 till 16/6 och i den andra från
15/7 till 16/11. I de tre småskolorna var läsåret åtta månader, från 15/3
till 16/11. |
Några nya
stora skolbyggnadsprojekt blev inte aktuella förrän i slutet av 1930-talet
när det sjunde skolåret skulle införas. Sätra skola blev då utdömd och
ersattes 1940 av en ny skola, belägen lite närmare Bestorps
samhälle. På grund av minskat antal barn beslutades om nedläggning av Sjögesätters skola 1949 och Dänskebo
skola 1952. Vid den tidpunkten uppgick Vårdnäs
socken i Vårdnäs storkommun, tillsammans med Vist
och Skeda socknar. De
förändringar och utbyggnader som skett vid de båda återstående skolorna, Sätra
och Brokind, sedan Vårdnäs
nyåret 1971 blev en del av Linköpings kommun, förbigår vi här. Det kan
konstateras att Sätra skola för några år sedan var hotad av nedläggning – och
att det nu finns tankar inom kommunen om att ersätta nuvarande skola i Brokind med en ny, belägen vid idrottsplatsen i Brokinds
samhälle. Om skolhistorien
i Vårdnäs - se vidare i Paul Aineström:
Vårdnäs socken, s 459-490. Kvitton
från folkskollärare Johan Viktor Janssén i Brokind, som gärna åtog sig andra småsysslor inom skolan
för att dryga ut lärarlönen. KLICKA
för större bild! |
Sven Skullman En av de första småskollärarna var Sven
Skullman, f 1816 i soldattorpet Rosendal. Han lärde sig läsa av föräldrarna.
Skriva lärde han sig med hjälp av en studerad yngling i Älgbosäter.
Senare blev han skräddarlärling och så småningom skräddarmästare. 1856 gifte
sig Sven och flyttade in i en stuga vid Sandebo.
Men som skräddare lyckades han inte så bra. När han inte kunde betala hyran
blev familjen vräkt. Det fanns en ledig stuga vid Sörhult,
men ägaren ville inte släppa till den förrän socknen garanterade att inte
bara byborna skulle bära bördan av denna fattiga familj. Efter några år flyttade de till Hulta och där började Sven läsa med barnen i byn. Det
gick riktigt bra. Föräldrarna betalade tre riksdaler för varje barn. När
sedan sockenstämman beslutade att organisera småskolor blev han en av
småskollärarna och fick 75 riksdaler i årslön. Senare blev Skullman lärare i
Bergstugan och i andra skolor i socknen. Han kom att bli en klippa i socknens
skolundervisning när den till sist fick luft under vingarna. Skullman ansågs vara en sträng lärare.
Att han gärna gav barnen stryk såg de flesta som berömvärt. När han blev
gammal fick han en liten pension av socknen, vilket absolut inte var någon
regel. För detta var han mycket tacksam. Sista åren bodde han i fattigstugan.
Några år efter hans död 1904 bekostade socknen en gravsten, som ännu står
kvar, som en gärd av tacksamhet för hans långvariga och plikttrogna arbete. |
|