Östra Centralbanan
- Stångådalsbanan |
||||
Att
Östra Centralbanan – numera Stångådalsbanan – drogs genom Vårdnäs
socken kom att få avgörande betydelse för bygdens framtida utveckling. Främst
genom att samhällena Bestorp och Brokind växte fram vid järnvägsstationerna. När man i mitten av
1880-talet planerade en järnväg från Linköping mot Kinda och Ydre, rann det hela snart ut i sanden. Tio år senare, då
det var fråga om en ”jernveg från Linköping till
Kisa” i första hand, drevs planerna snabbt fram till ett genomförande. Och Vårdnäs socken var med på noterna. 200 kronor beviljades
till utredningar av kommunalstämman i februari 1896. Redan två år senare var
projekteringen gjord och koncession beviljad. ”Östra Central-banans Jernvegs Aktie Bolag” bildades hösten 1898. Greve
Falkenberg hade i uppdrag att för Vårdnäs sockens
räkning teckna aktier för 60 000 kronor. Tillförsikten var stor. Banan sträckning
söderut från Bestorp var inte självklar, och det
lär ha gjorts flera stakningar innan allt blev bestämt. Rakaste vägen hade
varit att fortsätta förbi Skruvkulla och Kristine-berg ner till Gärdala och Rimforsa. Men det skulle ha betytt att
socknens centrala delar med kyrkby och herrgårdar inte skulle få någon vidare
nytta av järnvägen. Inte minst den inflytelserike greven Melcher
Falkenberg talade för att banan skulle göra en böj åt väster. Förslaget från
Vårdnäshåll var att banan skulle följa Stora Rängen,
fortsätta förbi Saxtorp, Karlstorp och Djurgården (nära Brokinds gård), och
så vidare via Eggeby och Hamra till Rimforsa. I
grannsocknen Tjärstad ville man ha en böj åt öster, för att komma närmare Opphem. Slutresultatet blev att banan efter Karlstorp
drogs längre österut utmed Kåtebosjön till Gärdala och vidare mot Opphem
till Rimforsa. Vårdnäs skulle få en järnvägsstation, var
det sagt. Men var den skulle placeras blev en svår fråga. Greve Falkenberg
ville ha den så nära Brokinds gård som möjligt. Andra talade för en placering
i närheten av Saxtorp, det vill säga nära kyrkbyn. I februari 1899 beslutade
att begära två stationer inom socknens gränser, den ena vid Bleckninge (söder om blivande samhället Brokind) och den andra vid Saxtorp. Stämman hänvisade
till att Vårdnäs ”gjort en ganska kännbar och i jemförelse med andra socknar i häradet ganska betydande
uppoffring” för banan. Argumentet bet inte,
så Vårdnäs fick nöja sig med en station. Den
placerades mitt emellan de två nämnda lägena. Stationens fick sitt namn efter
närbelägna herresätet Brokind. |
|
Brokinds
station som den såg ut från första början. Husets yttre har förändrats
åtskilliga gånger, vilket framgår av vykort från olika tider. Numera är
stationshuset sedan länge privatbostad. |
||
|
||||
|
Utöver stationer fick
banan också ett antal hållplatser. En av dessa placerades vid Bestorps by. Eftersom järnvägens tillkomst mycket snabbt
ledde till etableringen av sågverk och andra företag vid Bestorp,
så blev hållplatsen där mycket snart uppgra-derad
till station. På det sättet fick socknen trots allt sina två stationer. Järnvägsbyggandet
blev omvälvande för bygden också på det sättet att det medförde en invasion
av s k rallare från när och fjärran. De inhystes i
stugor och gårdar utmed bansträckningen – och berättelserna är många om
superi, slagsmål och flickor som lämnades med faderlösa barn. Östra Centralbanan
blev till stor nytta i bygderna den sträckte sig igenom. Men järnvägsbolaget,
vars aktieägare var såväl städer och kommuner som privatpersoner, gjorde inga
lysande bokslut. Konkurrensen med den ökande buss- och lastbilstrafiken på
landsvägarna blev allt svårare. 1937 var det dags
för bolaget att överlåta banan till Statens Järnvägar. Under 53 år drevs den
som en del statliga järnvägsnätet. 1990, då hot om nedläggning
länge varit en realitet, fick Östra Centralbanan liksom systerbanan Bjärka-Säby – Västervik se sig degraderad till
länsjärnväg. |
|
Det blev nu de båda
länen Östergötland och Kalmar län, med sina länstrafikbolag, som skulle svara
för banorna och trafiken.
Statliga medel kunde fördelas till banupprustningar, men då i konkurrens med
länsvägarnas behov. Hoten mot banan, som
nu blivit omdöpt till Stångådalsbanan, ledde till stor aktivitet inom de
berörda kommunernas sida och likaså inom Järnvägsfrämjandet. Med utnyttjande
av politiska kontakter på riksnivå och en särskild utredningsman lyckades man
presentera en lösning som regeringen var beredd att satsa pengar till
banupprustning på. Genom att koppla
samman Stångådalsbanan med spåren från Hultsfred söderut, så skulle en ny
järnvägsförbindelse från Kalmar öppnas. På sensommaren 1995 var
banupprustningen klar, och ett år senare invigde Carl XVI Gustaf den nya,
snabba regionala tågförbindelsen Kalmar-Linköping, kallad Kustpilen. Stångådalsbanan var
räddad för denna gång, men till priset av att tågen inte längre stannade vid
småsamhällen som Bestorp och Brokind.
Återstår att se när Stångådalsbanans framtid återigen blir ifrågasatt. Litteratur: Niklas
Adell /
Per-Olov Brännlund: Östra Centralbanan Linköping – Hultsfred, 1999. Paul
Aineström: Vårdnäs
socken, 1959. |