Flygstenen vid
Björnkil På
natten till den 1 september 1939 – samma dag som Andra världskriget bröt ut –
störtade ett bombflygplan (B 3) i skogen mellan Björnkil och Pukeberg, nära Arnebo. Två B 3-plan som hade övat flygbombning vid sin
flygflottilj i Västerås kunde på grund av dimma inte landa där utan
dirigerades till Malmen vid Linköping. Den ena planet kom lyckligt fram till
destinationen, medan det andra havererade på denna plats. De tre unga männen
i besättningen omkom. Händelsen beskrevs utförligt i Östgöta Correspondenten
2/9 1939. Se nedan! Anhöriga
till de förolyckade lät resa en minnessten på platsen. I samband med
40-årsminnet av olyckan, 1979, arrangerade Vårdnäs
hembygdsförening en högtidlighet vid minnesstenen, som kommit att kallas
Flygstenen. Vid det tillfället medverkade representanter för Västmanlands
flygflottilj i Västerås. Även 50-årsminnet uppmärksammades av
hembygdsföreningen. På 75-årsdagen, 1 september 2014, arrangerades en
kvällsutflykt med en minnesstund vid Flygstenen. Bland deltagarna fanns
representanter för Östergötlands Flyghistoriska Sällskap. Hembygdsföreningen
har under 2014 förnyat vägvisningen till Flygstenen. Från ”34-an” svänger man
in vid Asplund, där det är skyltat ”Västerby 7”. Efter ca 1 km, vid vägen mot
Björnkil och Pukeberg, finns en träskylt ”Flygstenen 1,5 km” och ”Jättegryta 2 km”. Man
parkerar strax efter att man passerat två villor på vänster sida. Härifrån
får man promenera några hundra meter. |
||
Ur Östgöta Correspondenten 1939-09-02 Bombplan störtar i Vårdnäs, 3 dödade Flygplanet plöjde en 500 meter lång gata genom
skogen. En svår flygolycka inträffade natten till fredagen i
Vårdnäs socken. Ett tungt bombplan från
Västmanlands flygflottilj störtade i skogen vid Arnebo,
varvid de tre ombordvarande dödades. De omkomna äro
föraren officersaspirant K. O. F. Ramström, spanaren reservofficers-aspirant
B. S. Wittsten och signalisten furir K. E.
Nordh. Två
bombplan hade på torsdagskvällen utfört en del bombfällningsövningar över en s. k. kontrollkamera i en av hangarerna vid Hesslö flygfält invid Västerås och då
väderleksförhållandena hastigt försämrades beordrades flygplanen att landa.
Inom 2 á 3 min. voro de vid flygfältet, men detta var redan så täckt av dimma
att landning ej kunde ske. Pr
radio beordrades därför flygplanen att landa vid Malmslätt och
radioförbindelsen fungerade härvid utan anmärkning. Flygarna kastades ur
planet före nedslaget Det var två ynglingar från Kerstinebo,
bröderna Ragnar och Allan Nilsson, som var för sig hört ett brak från skogen
vid 1‑tiden och kommo till den slutsatsen att
en flygolycka inträffat, varför Östgöta flygflottilj underrättades. Därifrån
utsändes omedelbart manskap i ambulanser och genom de anvisningar som
bröderna Nilsson kunde lämna kom man nästan rakt på olycksplatsen, som är
belägen en kilometer in i skogeFlygplanen vägleddes
under flygningen mot Malmslätt av pejlingar, dels från Västerås och dels från
Malmslätt. Radioförbindelsen med det ena planet var hela tiden
god och detta flygplan landade välbehållet vid Malmslätt kl. 1 på natten.
Huruvida förbindelsen med det andra planet, som till en början var god,
kunnat bibehållas under hela flygningen har ännu icke kunnat klarläggas. Man
väntade förgäves på det vid Malmslätt tills vid 2-tiden ett telefonmeddelande
kom från Skeda, som tydde på att en olycka inträffat. n norr om Arnebo. Det var en fruktansvärd syn som här mötte
hjälpmanskapet. I slutet av en 500 meter lång gata genom skogen låg
frampartiet av flygplanet med stumpar av vingarna och längs hela gatan lågo utströdda vrakspillror. Här fann man också de tre
flygarna, som kastats ur flygplanet under färden genom skogen och samtliga
tydligen ljutit en ögonblicklig död. Deras kroppar fördes till Malmslätt. På fredagsmiddagen tillsattes en haverikommission,
bestående av överste |
Flygstenen
med namnen på de tre omkomna. Foto:
Bo Bäckman. von Porat, ordförande, samt kapten Bergman och
ingenjör Nilsson, flygförvaltningen. Sekreterare är revisor Ljunggren. Kommissionens
medlemmar anlände med flyg till Malmslätt på fredagseftermiddagen och begåvo sig omedelbart till olycksplatsen. 50 meter lång gata genom skogen Den som alarmerade flygflottiljen var lantbrukare
Oskar N. Nilsson, Kerstinebo. Han berättar för ÖC
att han vid 1‑tiden väcktes av sin son Allan, som, medan han strax
tidigare var på hemväg, först hört ljudet av en flygmaskinsmotor och sedan
ett våldsamt brak. Ehuru det senare visade sig att
olycksplatsen var belägen bortåt 4 km. längre söderut lät det som om olyckan
inträffat i närheten och hr Nilsson och sonen skyndade ut. Efter en timmes
fåfängt sökande i skogen återvände de hem och hr Nilsson ringde upp
flygflottiljen och stämde möte med dess bilar vid landsvägen. Under väntetiden kom även den andre sonen, Ragnar,
hem och berättade att han hört braket norrut från Arnebo
räknat. Olycksplatsen kunde därigenom bättre lokaliseras och redan efter en
kvarts sökande var vraket funnet. Hur olyckan tillgått är ännu icke klarlagt, men de
första spåren av flygplanets kontakt med skogen har man redan 500 meter från
olycksplatsen där trädtoppar äro avslitna. Ju
närmare vraket man kommer desto tydligare bli spåren och på de sista 200
meterna äro ett 20‑tal grova träd avbrutna på
någon eller några meters höjd över marken. Mitt i gatan stå emellertid ett
par höga granar kvar oskadade, vilket tyder på att flygplanet ett ögonblick
kantrat över på ena vingen innan det slutligen tog mark i en sänka mellan två
skogshöjder. |
B
3 mätte 22, 5 m mellan vingspetsarna. Ett exemplar finns att se på
Flygvapenmuseum i Malmslätt. "Första hjälpen vid olycksfall" Redan före nedslaget ha skadorna att döma av de
kringspridda spillrorna varit stora. Av flygkroppen låg frampartiet med korta
stumpar av vingarna främst och här hade eld härjat genom att bensintankarna
exploderat. Det brann f. ö. fortfarande en smula då räddningsmanskapet
anlände, men på grund av fuktigheten i markerna hade elden ej
spritt sig till skogen. Genom att flygarna kastats ur flygplanet redan före
nedslaget hade också deras kroppar undgått elden. Bakom frampartiet låg lossliten själva flygkroppen
på kant och marken var beströdd med ledningstrådar, instrumentdelar och andra
lösa föremål. Överst i virrvarret låg genom en ödets grymma ironi en nästan
oskadad förbandslåda och en liten bok, "Första hjälpen vid
olycksfall". Inne i kabinen hängde ännu en fallskärm kvar i sitt paket,
vilket tyder på att olyckan kommit oförberedd. Omedelbart före nedslaget hade
flygplanet passerat över en gärdesgård, som inte krossats utan endast
pressats omkull, och över denna låg stjärtpartiet med sporrhjulet i luften.
Några meter bort lågo de båda motorerna, tillsynes
ganska oskadda, och ännu längre bort såg man båda propellrarna i en hög. I
fortsättningen var gatan fullbeströdd av lösslitna mindre delar av vingarna
och rodren på en sträcka av ett par hundra meter. En märklig omständighet är att befolkningen i
gårdarna omkring olycksplatsen ej hörde olyckan.
Inte ens i Arnebo, en kilometer söder därom, hade
man vaknat. Endast i Lökebo, ett par kilometer från
platsen, hade en person hört braket och begivit sig ut men snart åter gått
till vila då han inte iakttagit något ovanligt. De båda
förolyckade flygaspiranterna hade tillhört Västmanlands flygflottilj sedan
april i år, då de utexaminerades från flygkrigssskolan
på Ljungbyhed. Aspirant Ramström var född 1920 och son till chefen för
Norrbottens regemente, överste Ramström, medan aspirant Wittsten
var född i Vittsjö i Skåne 1918 och son ttill
disponent H. Jönsson i Vittsjö. Furir Nordh var född i Helsingtuna
i Helsingland 1913. Han exercerade som
studentbeväring vid Helsinge regemente och kom 1937 till Västmanlands
flygflottilj, Han sörjes närmast av syskon. |