Jon Swartepräst i Wardhanaes – med en gris på gravhällen |
||
Slutet av 1300-talet
och början av 1400-talet - som det nu ska handla om - var en tid då
kristendomen hade ett starkt grepp om människorna. Farsoter drabbade många –
och minnet av den allra värsta farsoten, digerdöden i mitten av 1300-talet,
levde kvar och sågs som ett Guds straff. Man tycks ha levt mera i rädsla för
skärselden än i hopp om uppståndelsen. De som hade råd sökte
förbättra sina utsikter i livet efter detta genom botvandringar till heliga
platser, genom att köpa avlatsbrev eller göra goda gärningar - som att skänka
pengar eller donera gårdar till kyrkor och kloster. Heliga Birgitta återvände
från Rom i en kista. Hennes klosterplaner i Vadstena var på väg att
förverkligas. Och snart är Vadstena den viktigaste staden på östgötaslätten. Senare delen av
1300-talet präglades av långvariga inbördeskrig. Siste kungen av
folkungaätten Magnus Eriksson trängs bort av Albrekt av Mecklenburg, som |
|
|
lockats
hit av Bo Jonsson Grip och andra
stormän. Med Albrekt följer också många andra tyskar,
eller garpar som de kallades. Mycket kretsar kring
drotsen Bo Jonsson, död 1386.
Det gäller inte minst i våra trakter där han var en helt dominerande
jordägare. Bo Jonsson blir mot slutet av sitt liv ångerköpt då han ser hur
tyskarna breder ut sig. Efter hans död tar danska drottning Margareta över
även den svenska kungakronan. Vi blir en del av Kalmarunionen. Under den här tiden
har vi här i Vårdnäs en präst som vi vet lite mera
om än i fråga om andra medeltida präster i socknen. Hans gravhäll sitter i
kyrkväggen vid ingången till sakristian – och den är prydd av en gris! Från
början låg den förstås i golvet, över graven i kyrkans mittgång. På inrådan från
antikvariskt håll togs den bort från kyrkgolvet vid förra sekelskiftet, och
så småningom fick den sin nuvarande plats. Den latinska texten i
rundeln lyder i översättning: ”Här
önskar jag, Jon Swartepräst, ett lugnt slutligt mål
för min kropp. Härifrån skall jag, o Maria, uppsöka min saliga själ.” I
medeltida katolsk tro tänkte man sig att den döde bor kvar i graven fram till
uppståndelsens dag. Antagligen hade Jon författat texten själv före sin död
1426. Jon (Jöns, Jonis,
Johannes m fl namnformer förekommer också) Svartepräst är den näst äldste av vårdnäsprästerna som är
kända till namnet. Han förekommer i en hel del skriftliga källor, och det
beror på att han gjorde karriär. Han utsågs till kanik i domkyrkan, en
”domherre” med plats i domkapitlet. Jon bör ha fötts på 1350- eller
1360-talet. När han på äldre dagar
förhörs i helgonprocessen för biskopen Nils Hermansson, så uppger Jon att han
är sextio år och i sin barndom gått i skola i Skänninge i två år. Att
gravstenen pryds av en vapensköld gör det troligt att Jon kom ur en
frälsesläkt. Vilken släkt det var är inte känt. Historikern Herman Schück menar att den tidens kaniker kom från
lågfrälseätter. Tillnamnet Svartepräst säger oss att Jon hade varit dominikanermunk
innan han fick sina prästtjänster.
Enda östgötska dominikanerklostret, eller konventet, fanns i
Skänninge. Då förstår vi att det var där Jon fått gå i skola, och att det var
där han kom in på munk- och prästbanan. Dominikanerna gick omkring i svarta
kåpor (till skillnad från franciskanernas grå) och de kallades allmänt för
svartbröder eller svartmunkar. Såväl dominikanerna som franciskanerna brukar
benämnas tiggarordnar eller predikarordnar. Till skillnad från andra mera
inåtvända klosterordnar skulle de ägna sig åt att predika, och vara ute bland
folk, och de skulle leva på allmosor. Dominikanerna hörde
till högst utbildade inom kyrkan. De hade ofta studerat inte bara i en domskola, som den i Linköping, utan också vid universitet
söderut i Europa. Studierna gällde inte endast teologi. Jon hade börjat
studera juridik i Prag är 1382. Eftersom kyrkan stod för stora delar av
rättsskipningen under medeltiden, var det inte så konstigt som det kan låta.
Hans blivande chef, biskop Knut Bosson, började juridikstudierna i Prag bara
något år före Jon. Enligt Herman Schück (som
skrivit om stiftets medeltidshistoria) hade flertalet kaniker i Linköping vid
den här tiden fått sin högre utbildning i Prag - och flera av dem stod under
Bo Jonssons beskydd. Knut Bosson ska t
o m ha varit uppfostrad av Bo Jonsson. Dessa utvalda unga
präster hade goda framtidsutsikter när de återvände. Men de stod förstås i
ett beroendeförhållande till Bo Jonsson. Åter i hemlandet blir Jon utnämnd
till kyrkoherde i Vårdnäs i Kinds härad. Vårdnäs var inte en socken vilken som helst. Där låg
sätesgården Broo, tillhörig Bo Jonsson som ännu var
i livet och i praktiken mäktigare än kung Albrekt. Högste ansvarig för
utnämningen bör väl biskopen Nils Hermansson, eller Nicolaus Hermanni, ha varit. Han är ett av de mest lysande namnen
i stiftets historia och blev t o m helgonförklarad. Biskop Nils och drotsen
Bo Jonsson ska ha varit nära vänner. Säkert lyssnade biskopen på drotsen, som
ville ha en av sina skyddslingar som kyrkoherde i socknen som mer eller mindre
var hans egendom. Äldsta uppgiften om
att Jon/Jöns utsetts till kanik i Linköpings domkyrka är från 1395. Som kanik
var han medlem av domkapitlet och en av de främsta under biskopen. Biskop
Nils hade avlidit 1991 och efterträtts av Knut Bosson, som skulle stanna på
sin post ända till sin död 1436. Han var av ätten Natt och Dag och hade fått
sin uppfostran och utbildning genom sin frände Bo Jonssons försorg. Men även
om Knut Bosson var biskop i nästan ett halvsekel, hade han inte samma starka
ställning som företrädaren. Tidvis pågick en maktkamp mellan domkapitlet och
biskopen, som beskylldes för att krypa för landets nya regent, drottning
Margareta. Katolska kyrkan ville gärna ha inflytande på de världsliga
makthavarna, men blev det tvärtom, då blev det tal om bannbullor från Rom. Domkapitlet, som
alltså bestod av ett antal kaniker/domherrar, skulle svara för
gudstjänstlivet i domkyrkan. Kapitlet skulle också sköta prästutbildningen
och vara biskopens rådgivare. Kanikerna stod var och en för en altarstiftelse
där man tillbad ett visst helgon. I domkyrkan fanns under den katolska tiden
en lång rad olika altaren – vart och ett ägnat åt ett helgon. För att
finansiera verksamheten kring altaret med dess kanik och biträdande präster
hade inrättats prebenden. Prebendet bestod av en socken där kaniken skulle
vara kyrkoherde. Ibland ingick också annexförsamlingar. Till prebendet kunde
också höra en eller flera gårdar, beroende på hur många och hur stora
donationer som skänkts till helgonet och altaret i fråga. På
tomten där Nationernas Hus (tidigare Folkets Hus) är beläget, uppfördes under
1300-talet S:ta Katarinas gård. Där residerade Jon Svartepräst
när han inte tjänstgjorde som kyrkoherde i Vårdnäs.
Foto: Veine Edman. |
Ovan:
Jon Svarteprästs gravhäll, inmurad i kyrkväggen
till vänster om dörren till sakristian. Fram till förra sekelskiftet låg
stenen i kyrkans mittgång. Kanikernas
residensgårdar byggdes i en krans runt domkyrkan. S:ta Katarinas gård, där
Jon Svartepräst residerade är markerad med siffran
7. Kartan hämtad ur Göran Tagessons avhandling ”Biskop och Stad”, 2002. Att vara både kanik
med tjänstgöring i domkyrkan och kyrkoherde i en sockenkyrka var förstås inte
lätt att förena. Det fanns inget snabbare transportmedel än hästryggen.
Därför fick ofta en vikarie sköta sockenkyrkan. Kaniken betalade vikariens
lön, som var lägre än hans egen. Men varken de vikarierna eller sockenborna
gillade att en fet kanik, som sällan eller aldrig visade sig, skulle leva på
dem och dessutom ha goda inkomster från sin tjänst i domkyrkan. När kanikerna
i ett skede fick fortsätta vara kyrkoherdar, samtidigt som de skötte en
altarstiftelse i domkyrkan – ja då kunde problemet bli det motsatta. Under sent 1300-tal
och tidigt 1400-tal sker ännu en förändring i kanikernas balansgång mellan
sockenkyrkan och domkyrkan. En förändring som satt tydliga spår i Linköpings
stads historia. Kanikerna skulle nu bli bofasta i domkyrkans närhet.
Stadsgårdar med stenhus byggdes i en ring kring domkyrkan. De flesta av dessa
gårdar är direkt knutna till någon av altarstiftelserna. Det här var ett led
i en medveten kraftsamling från kyrkans sida. Digerdöden i mitten av
1300-talet och det långvariga inbördeskriget under Magnus Eriksson tid och
därefter hade drabbat kyrkan hårt – både ekonomiskt och i fråga om
inflytande. Det var bakgrunden till satsningen på residerande kaniker.
Socknarna, där kanikerna var kyrkoherdar, fick åter nöja sig med vikarier
eller präster i lägre tjänsteställning. Om Jon formellt slutade vara
kyrkoherde i Vårdnäs – eller om han bibehöll
inkomsterna därifrån och själv avlönade en vikarie – det vet vi inte. Men att
han trettio år efter sin utnämning till kanik väljer att bli begravd i Vårdnäs kyrka, det borde väl ändå tala för att han såg
sig som kyrkoherde i Vårdnäs? Altaret i domkyrkan
som Jon hade ansvaret för var S:ta Catharinas. Stadsgården som hörde till
S:ta Catharinas prebende - och där Jon residerade - var belägen där Hunnebergsgatan blir Ågatan, på tomten där Nationernas
hus (f d Folkets hus) nu ligger. Jon verkar ha varit driftig och enligt Schück den främste i fråga om att locka frälseätterna att göra stora donationer. I början av
1400-talet har man efter ett 80-årigt uppehåll åter börjat bygga på den
ofärdiga domkyrkan. Det gäller östkoret. Där inrättar
Jon ett Capella Visitacionis
Marie, som under ett tiotal år får stora donationer av de högsta
kretsarna. Enligt de gamla handlingarna var kapellet som Jon Svartepräst ”nu byggt och funderat haver”
helgat åt Marias besök hos Elisabet. Senare sammanförs kapellet med S:ta
Catharinas altarstiftelse. Andra residensgårdar
som byggdes i anslutning till altarstiftelser var ”Stenhusgården” vid
Storgatan (för S:t Andreas altare) och Rhyzeliusgården
vars stora stenhus felaktigt har kallats ”Klostret” (Allhelgonaprebendet). De
flesta stenhusen och gårdarna i fråga är sedan länge försvunna, men tack vare
arkeologiska utgrävningar som gjorts i det här området, har utvecklingen
under 1300-talets slut/1400-talets början blivit klarlagd. Arkeologen Göran
Tagesson (som skrivit avhandlingen ”Biskop och stad” om just detta) har pekat
på att denna satsning i domkyrkans närhet gav en rejäl skjuts i utvecklingen
i det annars rätt sömniga medeltida Linköping. I gamla dokument som
undkommit domkyrkobränder och andra olyckor finns
ett antal spår av Jon Svartepräst. Ofta följer han
biskop Knut på dennes visitationer. Eftersom Vadstena kloster förde noggrann
minnesbok vet vi säkert att Jon var där med biskopen 1402, 1409 och 1415. I
Linköpings stiftsbibliotek finns ett pergamentbrev från 1403, där bl a Jon Svartepräst bekräftar
att Ingeld Gislason
säljer jord i Arnebo och Västerby i Vårdnäs till riddaren Knut Bosson (troligen avses Bo
Jonssons son, inte biskopen). Det äldsta spåret av Jon som kanik är som sagt
från 1395. Då deltog han tillsammans med biskopens bror, riddaren Sten
Bosson, och lagmannen i Östergötland m fl stormän
samt tolv bönder vid en syn på biskopsgården Munkeboda
(vid nuvarande Norsholm). Där påstods drottningens
hårdföre fogde Esbjörn Djäken ha åsamkat skador på
biskopens fiskeverk i Motala ström. Drottning Margareta tycker att de svenska
adelsmännen tagit sig för stora friheter och genomför flera räfster för att
ta tillbaka gods och gårdar som under Albrekts tid gjorts till frälsejord och
därför inte kan beskattas. Detta innebär återkommande tvister mellan Esbjörn Djäken och biskopen, som ju tillhör såväl det andliga som
världsliga frälset. Även Bo Jonsson
efterlevande hustru Margareta Dume och dottern
Margareta tycks ha haft stort förtroende för Jon. När den tyskättade
änkan, som gifte sig på nytt med riddaren Bengt Nilsson, under 1409 känner
döden nalkas kallar hon bl a Jon till sitt
sjukläger i Västervik. I närvaro av dottern med sin tyske make Detlef Bülow,
samt kyrkoherden i Lofta Peter Gunvidson,
kanik i Linköping också han, upprättas Margareta Dumes
testamente. Jon Svartepräst nämns inte bland
vittnena, men han är en av dem som satt sitt sigill under testamentet. Alltså
bör han ha varit närvarande. Kanske var det han som betroddes att upprätta testamentshandlingen med sin fjäderpenna? Förmögenheten
efter Margareta Dume var inte stor. Varken hon
eller dottern hade fått särskilt mycket i arv efter Bo Jonsson. Hustrun hade
antagligen stått kung Albrekt och de tyska kretsarna för nära i makens smak.
Sonen Knut Bosson (ej att förväxla med biskopen)
nämns inte i Margareta Dumes testamente, men
dottern Margareta Bülow får gården Broo och en del
dyrbara ting ur kistorna på Stäkeholm. I arv efter
fadern hade hon fått gården Säby i grannsocknen Vist.
VEINE EDMAN Källor: Herman Schück: Ecclesia Lincopensis,
1959 Göran
Tagesson: Biskop och stad, 2002 Göran
Tagesson: Kaniker, kyrkor och residensgårdar, 2009 L
Fr Läffler / Personhistorisk Tidskrift 1905 Tjustbygden
1989 / En dam värd att minnas |
|
|
|