Vid mitten av 1950-talet kunde man ännu promenera på den gamla Sandebovägen i närheten av Kojtet. Foto: Paul Aineström. Sandebo- vägen och stenbron som fick ett nytt liv
Börje Johansson berättar för
deltagarna i hembygdsföreningens vårutflykt 2016 om brorenoveringen. Den
genomfördes som Leader-projekt. På en rejäl
informationstavla visas i text och bild hur arbetet gick till.
Bron över gränsen mellan Vårdnäs och Tjärstade socknar
innan renoveringen påbörjades. |
Den ny renoverade stenvalvsbron
inspekterades under hembygdsföreningens vårutflykt till Hulta
24 maj 2016. Fram till början av
1800-talet var vägarna i mycket dåligt skick, närmast som diken. Under delar
av året var de oframkomliga. På vintrarna skapades ofta särskilda vintervägar
över tillfrusna sjöar och vattendrag. Ansvaret
för en väg bestämdes av till vilken kategori den hörde. Av den översta
kategorin, landsvägar, fanns bara en i Vårdnäs
socken, nämligen Kalmarvägen. De övriga kategorierna var häradsvägar,
sockenvägar (ibland kallade kyrkvägar), kvarnvägar och by-/utfartsvägar. På
Luciadagen 1807 beslöt Vårdnäs sockenstämma att bl a Sandebo- och Dänskebovägarna skulle räknas som sockenvägar. För
sockenvägar var alla hemman i församlingen skyldiga att medverka i skötseln.
Räknades vägen som en byväg fick de närmast berörda själva svara för
underhållet. Att
genomföra sockenstämmans beslut var inte lätt. Hemmansinnehavarna utmed Sandebovägen hade svårt att komma överens. En uppfattning
var att vägen utnyttjades också av Nykils- och
Ulrikabor, bl a för transporter till och från
kvarnen i Hallsta, och därför borde få rangen av häradsväg. Åren
gick och vägens skick blev bara sämre. ·
1821
skrev bönderna i Sonebo (i Tjärstad socken) till
Landshövdingeämbetet om vägen från Rimforsa över Törnevik,
Hulta, Sandebo till
Skeda. Något måste göras åt saken, hävdade de, och föreslog att vägen fick
bli häradsväg, vilket avslogs. Sandebovägen förblev
byväg att underhållas av de hemman som var närmast beroende av den. ·
1836
var ärendet uppe igen inför Landshövdingeämbetet - med utslaget ”att
ofördröjligen försätta vägen från Rimforsa förbi Sonebo
till Skeda sockengräns i fullkomligt farbart skick”. Trots detta hölls ej vägen i stånd. ·
1874
behandlades frågan vid tinget i Kisa. Där beslutades att vägens underhåll
skulle delas mellan Tjärstad och Vårdnäs socknar,
vilket Landshövdingeämbetet fastställde året efter. Alla väghållningsskyldiga
i socknarna skulle delta i underhållet, men de direkt berörda skulle stå för
dubbla andelar. ·
1877
överklagade Tjärstads sockenmän beslutet hos Kungl
Kammar Kollegium. De ansåg att de inte hade så stor användning för vägens
fortsättning genom Vårdnäs och ville inte delta i
ett gemensamt underhåll. Beslutet blev att vägen skulle indelas som
sockenväg. ·
Efter
många turer i Vårdnäs, med bl
a en utredningskommitté 1882, började man förbereda iordningställandet av Sandebovägen från gränsen mot Tjärstad till gränsen mot
Skeda. Sandebovägen delades in i 14 lotter.
Entreprenaden för de olika lotterna auktionerades bort till den lägstbjudande
vid en förrättning som hölls vid Sandstugan under Dänskebo
17 april 1884. De som åtog sig arbetet var alla från trakten. Vägen skulle
göras 12 fot bred, förses med en fot djupa och två fot breda diken. Välvda
broar av sten skulle byggas där så erfordrades. Nu
kommer vi in på ”Dammebron” över ”Ån”. Ån, som benämns just så i trakten,
utgör här gräns mellan Vårdnäs och Tjärstads
socknar. Den kommer från sjön Limmern i Nykil och mynnar ut i Järnlunden vid Törnevik)
Det är osäkert om bron byggdes som stenvalvsbro på 1880-talet. Bron och
dämmet finns nämligen med på storskifteskartan från 1769. Det betyder att
sprängningen för ån måste ha varit gjord redan då. Grus
och fyllnadsmaterial fick tas från ägorna där vägen löpte fram. Vägen skulle
vara klar till 1 maj 1885. Finansieringen skedde genom uttaxering av 26 kronor
per mantal i hela socknen. Hemmansägarna i Hulta, Sandebo och Dänskebo fick
betala dubbel avgift. ·
4
juni 1885 avsynades vägen, och därmed var den första egentliga sockenvägen i Vårdnäs
iordningställd. ·
1924
tog vägkassan över underhållet. ·
Den
nuvarande vägen, med en ny bro, byggdes genom beredskapsarbete under det
tidiga 1930-talet. Stenvalvsbron drogs in från allmänt underhåll 1932. Fyrtio
år senare, 1973, överläts den gamla bron till Sven Johansson, Hulta, i egenskap av ägare av fastigheten Hulta 1:10, utan ersättning. Sedan dess har bron genom
gåva av fastigheten överlåtits till sonen Börje Johansson 1981 och till
sonsonen Björn Pihl 2011. 2014
beslöt Hultabygdens Kretsloppsförening att
restaurera bron och lyfta fram dess kulturella värde och skönhet genom att
anlägga en rid/vandringsled över den, fri från biltrafik. ”Vi
började med en förstudie i form av ett Leader-projekt,” berättar Börje Johansson, som tillsammans med Björn
Pihl, Christer Afzelius, Carl-Johan Sandberg och Maria Taberman ingick i
arbetsgruppen. Åtgärdsförslag, kostnadsberäkning och finansieringsmöjligheter
bearbetades med konsultation av Svevia. Det
verkställande projektet leddes av Börje Johansson, Hulta
med stor hjälp av Olle Johansson, Dammen, Björn Pihl, Hulta
Norrgård och Mikael Danielsson, Sandebo.
Restaureringen
av stenvalvbron finansierades genom Leaderstöd på 30 000 kr, Kinda Ydre
Sparbank 15 000, Törneviks skifteslag 5 000 och Hultabygdens
Kretsloppsförening 3815 kr + invigningskostnader. Totalt 53 815 kronor. 25
oktober 2014 kl 14.00 återinvigdes stenvalvsbron.
Texten bygger på underlag från Börje Johansson, samt Paul Aineström: Vårdnäs socken. |
|
|