Kinda kanal och
sjösänkningen |
||||
Kinda
kanal är både äldre och yngre än sin storasyster Göta kanal – beroende på hur
man räknar. När det väldiga Göta kanal-bygget inleddes 1810, då stod redan en
sluss färdig i forsarna i Brokind. Stora arbeten
hade gjorts även vid Kvilla - i Stångåns smala
”tarm” mellan Lilla och Stora Rängen. Idén om en vattenled
mellan Linköping och det svårtillgängliga Kinda var inte ny. Främsta
drivkraften var att kunna utnyttja de rika tillgångarna på skog. Från mitten
av 1700-talet blev planerna mer konkreta. Segslitna tvister om ål- och
laxfisken och annat fördröjde dock det hela till omkring år 1800. 1805 påbörjades
äntligen en sluss vid Brokind, i den mellersta
strömfåran norr om slottet. Efter åtskilliga motgångar stod den färdig några
år senare. Någon båttrafik att tala om blev det nu inte. Däremot utnyttjades
slussen och kanalen för timmerflottning. Första slussens
historia blev kort. Vid slussning 1813 rasade den och blev obrukbar. Först
några årtionden senare fick båtledsplanerna liv igen. Och då med draghjälp av
ett helt annat intresse. Genom att sänka
vattennivån i sjösystemet med ca två meter skulle man vinna tusentals
tunnland nya åker- och betesmarker. Detta var markägarna utmed sjöarna
beredda att satsa pengar på. Efter att frågan väckts kallade landshövdingen
till möte 3 januari 1852 på Rimforsa gästgivaregård.
Dit kom ombud från de åtta berörda socknarna. Alla utom Vårdnäs-ombuden
var positiva till sjösänkning och båtled. I fråga om båtled
var det ännu bara fråga om Åsunden till Stora Rängen.
En ny sluss vid Brokind skulle vara nog - om
sjöarna sänktes 6-8 fot. Kostnaden
beräknades till 168 000 riksdaler, inkl
inlösen och förändringar av olika vattenverk i strömmarna. Bl a var det nödvändigt att riva kvarnen vid Kvilla. Summan visade sig snart vara för lågt tilltagen. Utöver en ny sluss
vid Brokind - denna gång i södra strömfåran -
skulle en lastbrygga anläggas vid Labbenäs i Stora Rängens norra ände. Därifrån var det hästtransporter som
gällde för såväl gods- som persontrafik. För finansieringen svarade
markägarna med hjälp av statliga lån. De var övertygade om en ökad |
|
Passagerarfartyget Kinda på väg in för slussning i Brokind. Kinda trafikerade Kinda kanal i hela 85 år – ända till 30 augusti 1957, då hon var för hög för nya Tullbron i Linköping. Foto från omkring 1930 av Ivar Andersson, Brokind. |
||
|
||||
|
avkastning
som med råge skulle täcka deras amorteringar och räntor. För vissa kanske förväntningarna
infriades, men inte för alla. På sina håll dög den nyvunna marken endast till
bete. Våren 1855
påbörjades arbetena. Sänkningen av Stora Rängen
krävde en fördjupning av Stångån nedströms Bjärka-Säby
till fallen vid Skälstorp. Den nödvändiga torrläggningen för arbetet krävde
ett annat utlopp från Stora Rängen. Det åstadkoms
genom att gräva en flera kilometer lång ”primärgrav” i anslutning till en
bäck fram till fallen vid Hovetorp, där Hovetorps slussar några år senare kom
att byggas. 1861 kunde båtleden
från Horn i söder till Labbenäs i norr tas i bruk.
Ångbåten General Boy - döpt efter ordföranden i båtledsföretaget - började trafikera
sträckan. Men att båttrafiken inte nådde fram till Linköping, Roxen och Göta
kanal var ett stort minus. Därför planerade man redan kanalbyggets
fortsättning. Eftersom denna andra
etapp skulle kräva många slussar – fyra i Hovetorp, två i Hamra, enkla
slussar vid Sturefors, Slattefors, Hjulsbro och Hackefors, tre slussar vid Tannefors
och samt en vid Nykvarn - blev kostnaderna mycket större. Kungl. Maj:t gav
dock 1862 sitt stöd för |
|
projektet, bl a av det skälet att satsningen på första etappen inte
skulle vara bortkastad. Projektet
genomfördes enligt planerna. 1871 kunde seglationen inledas – lagom till att
stambanan nådde fram till Linköping. Glansperioden för
Kinda kanal blev de trettio åren fram till sekelskiftet 1900. Främst var det
timmer och virke från många nya sågverk kring sjöarna nere i Kinda
som fraktades. När Östra Centralbanan blev byggd och invigd 1902 rycktes
stora delar av godsmängderna undan från kanalen. Efter Första
världskriget fick Kinda kanal en viss uppblomstring, men från 1940-talet har
den saknat betydelse som kommunikationsled. Men ännu lever den! Med knappa
resurser som kanalbolagets ägare – landstinget, Linköpings och Kinda kommuner
– ställer till förfogande kämpar den vidare som ett levande kulturminne och
till glädje för turister och båtfolk. Vid slussen i Brokind finns ett litet kanalmuseum som kanalbolaget och Kinda
Kanals vänner ställt samman. |